Szkolenie metodyczne w Oxford

0
917

W dniach od 24 października do 4 listopada 2016r. odbywałam szkolenie „Advanced Language and Methodology” w ramach projektu „Doskonalenie językowo-zawodowe
kadry nauczycielskiej poprzez wykorzystanie doświadczeń europejskich, kluczem
do współpracy międzynarodowej szkół”. Dokonując wyboru kursu kierowałam się
przede wszystkim przydatnością treści szkolenia w moim życiu zawodowym. Miejsce
miało dla mnie mniejsze znaczenie. Tym niemniej, wybór zarówno kursu jak i miejsca
okazał się trafny. Poniżej pragnę przedstawić zagadnienia omawiane w czasie zajęć i wrażenia z dwóch tygodni życia w Oxford. Kurs obejmował 34 lekcje w szkole British
Study Centre Oxford. Szkolenie odbywało się w trzynastoosobowej grupie nauczycieli
i miało formę warsztatów. Tematyka kursu obejmowała: sposoby prezentowania wiedzy z wykorzystaniem autentycznych materiałów, sposoby poprawiania języka mówionego oraz techniki nauczania i uczenia się słownictwa. Oprócz tego omawialiśmy pisanie w grupach o różnych stopniach znajomości języka, a także stosowaliśmy technikę odwróconej klasy –
„ Flipped learning”. Podczas kursu rozwijałam umiejętności informatyczne, poznałam wiele różnych aplikacji internetowych, które można wykorzystać do nauki języków obcych.
Zagadnienia omawiane na kursie pozwoliły mi odważniej korzystać z „dobrodziejstw”
Internetu oraz komputera. Prowadzący kurs, Paul Driver, zachęcił nas do aktywnego tworzenia mediów chociażby takich tj. blog, podcast, zamiast jedynie biernego
korzystania z tego, co już zostało stworzone i jest dostępne w Internecie. W czasie
ostatnich zajęć powtarzaliśmy zdobytą wiedzę oraz umiejętności. Każdy uczestnik
kursu musiał zaprezentować plan lekcji wraz z własnym pomysłem wykorzystania technologii informatycznych. Jedną z uczestniczek kursu była Brytyjka, która przedstawiła
swój punkt widzenia w kwestii wykorzystania technologii informatycznych w klasie – należy zachować umiar ponieważ zbytnie poleganie na aplikacjach i komputerze spowoduje
pogorszenie zdolności do naturalnej wymiany zdań. Ja osobiście w pełni zgadzam
się z tą opinią – w czasie zajęć należy znaleźć czas zarówno na wykorzystanie możliwości
informatycznych jak i na zwyczajną rozmowę bez wykorzystania komputera. Pobyt w Oxford to nie tylko nauka w szkole. Każdego dnia po zajęciach miałam możliwość zwiedzania miasta wraz z innymi uczestnikami kursu. Miejsca, które trzeba zobaczyć to: Christ Church College, Bodleian Library, Carfax Tower, Magdalen College, kościół St. Mary the Virgin wraz z wieżą widokową i inne miejsca. Duże wrażenie zrobiły na mnie Pitt Rivers Museum – muzeum archeologiczno-etnograficzne, Natural History Museum, Museum of History of Science i oczywiście Ashmolean Museum. Oprócz uczenia się i zwiedzania miałam
przyjemność spędzać czas z właścicielami domu gdzie mieszkałam. Sheila i Michael to pogodni otwarci Brytyjczycy. Ich dom liczy trzysta lat. Bardzo lubiłam jego nieco
stary wystrój. Większość mebli jest wykonana przez Michaela, artystę. W ogrodzie
Michael zbudował cob house, mały domek z naturalnych materiałów o okrągłym kształcie.
Niemal codziennie o 8 rano przychodzą tam ludzie – znajomi lub sąsiedzi, aby przez
20 minut medytować przy zapachu szałwii, dźwięku śpiewającej misy i przy świeżych
kwiatkach wrzuconych do wody. Kiedy czułam się zmęczona po zajęciach i długim
zwiedzaniu miasta, Sheila dała mi klucze do ogrodu i powiedziała „Iza, go to the garden
and meditate”. Pomogło. Oxford to miasto młode duchem, ponieważ na ulicach spotykamy przede wszystkim studentów pochodzących z różnych krajów. Ludzie są uprzejmi, spokojni, kulturalni i gotowi do rozmowy. Również kierowca autobusu wita nas uśmiechem oraz
miłym Good Morning. Wysiadając obowiązkowo wymieniamy się z kierowcą Thank you.     Są to szczegóły, które sprawiają, że turysta czuje się w nowym miejscu bezpiecznie
i swobodnie. Udział w kursie metodycznym w Oxford był dla mnie niezwykle ważnym doświadczeniem zawodowym, które dało mi zastrzyk energii do dalszej pracy. Pragnę podziękować koordynatorom za to szkolenie – pani Ewie Lepszej oraz panu Michałowi
Truchlewskiemu. Izabella Stawicka – Musiał nauczyciel języka angielskiego w Gimnazjum im. Noblistów w Rokietnicy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ