Rozpoczęła się bezpłatna likwidacja azbestu w powiecie poznańskim

0
1335

 

Powiat Poznański rozpoczął program usuwania azbestu. W ciągu minionych lat, dzięki tej inicjatywie, udało się zlikwidować ponad 9,5 tys. tony tego szkodliwego materiału. Mieszkańcy powiatu poznańskiego mogą składać wnioski do 10 lipca. Za usunięcie, wywóz i utylizację tego materiału nie zapłacą ani złotówki.  

– Jako pierwsi w kraju, dwanaście lat temu rozpoczęliśmy program, który nadal cieszy się dużym zainteresowaniem – mówi Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański. – Na początku mieszkańcy powiatu pokrywali 30 procent kosztów całej operacji. Dziś gminy, powiat i fundusz ochrony środowiska ponoszą 100 procent kosztów związanych z demontażem, przewozem i unieszkodliwieniem tych niebezpiecznych materiałów. Nasze działania obejmują także ich, jeśli wcześniej został np. zdjęty z dachu. Cała akcja prowadzona jest przez wyspecjalizowane firmy. 

Wnioski o usunięcie materiałów azbestowych można składać w urzędach wszystkich gmin powiatu do 10 lipca br. Z taką prośbą mogą wystąpić m.in. właściciele nieruchomości, użytkownicy wieczyści nieprowadzący działalności gospodarczej, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, działkowcy oraz instytuty badawcze we wszystkich 17 gminach powiatu poznańskiego.

– Zgodnie z ministerialnym „Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu 2009-2032” mamy jeszcze 14 lat na to, aby wszystkie wyroby zawierające ten składnik z uwagi na jego działanie rakotwórcze, usunąć. Ponieważ obowiązek ten spoczywa na właścicielach budynków, chcemy ich wspierać. Rozumiemy również konieczność wyeliminowania ze środowiska źródeł takich zanieczyszczeń – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański.

W wyniku prośrodowiskowych działań powiatu poznańskiego, w ciągu ostatnich 12 lat zlikwidowano ponad 9,5  tys. tony (9508 Mg) azbestu. Tylko w zeszłym roku przeznaczono na to ponad pół miliona złotych, dzięki czemu usunięto ponad tysiąc ton (1059,419 Mg) tego materiału.

Powiat poznański, jako jeden z pierwszych w Polsce, rozpoczął realizację programu usuwania wyrobów azbestowych. Został za to laureatem konkursu „Wielkopolski Gospodarczo-Samorządowy HIT 2007”, a w 2008 r. zwyciężył w konkursie Samorządowy Lider Zarządzania „Azbest – produkt non grata”. Wyróżniono go również drugim miejscem w pierwszej edycji akcji „Polska wolna od azbestu”. W 2008 roku program doceniła Ambasada Norwegii. Pracownicy Starostwa Powiatowego w Poznaniu mogli odbyć staż, który finansowany był przez rząd norweski. Wniosek oraz więcej informacji można znaleźć na stronach urzędów gmin oraz na http://www.bip.powiat.poznan.pl/1588,azbest

wniosek azbest 2018

ZOSTAW ODPOWIEDŹ