Celem projektu „Traditions and modern technology“ jest poznanie krajów europejskich, ich kultury i historii, a także wykazanie podobieństw pomiędzy poszczególnymi narodami. Realizacja projektu odbywa się m.in. poprzez wyjazdy uczniów i kadry nauczycielskiej do państw partnerskich: Finlandia, Węgry, Portugalia, Estonia i Zjednoczone Królestwo. Projekt i tygodniowe wyjazdy młodzieży ze Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Rokietnicy realizowane będą w latach 2017-2020. Budżet projektu opiewa na sumę ponad 95000 złotych (fundusze UE). Uczestnicy projektu otrzymują od Narodowej Agencji grant na realizację mobilności, który pokrywa wydatki związane z podróżą i zakwaterowaniem. Podczas wyjazdów uczniowie uczestniczą w lokalnych i narodowych świętach, wykorzystują znajomość języka angielskiego oraz poszerzają wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii. W ostatniej mobilności uczestniczyły uczennice klas siódmych Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy
w Rokietnicy: Maja Pietrzak i Natasza Klimczak. Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Elżbieta Fudala i Roma Błaszczyk. Udział w projekcie zarówno od uczniów, jak i nauczycieli wymaga bardzo dobrej znajomości języka angielskiego.
koordynator projektu
Ewa Lepsza
Tere hommikust Eesti! – Dzień dobry, Estonio!
Od 2017 roku Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Rokietnicy realizuje projekt „Traditions and modern technology” współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus +. Celem tego projektu jest poznanie krajów europejskich, ich kultury i historii, a także wykazanie podobieństw między poszczególnymi narodami. Jednym ze sposobów realizacji założeń tego projektu jest międzynarodowa wymiana uczniów i kadry nauczycielskiej.
9 lutego wyruszyłyśmy wraz z naszymi nauczycielkami, Panią Elżbietą Fudalą i Panią Romą Błaszczyk, do małej miejscowości Häädemeeste w Estonii.
Z lotniska Ławica w Poznaniu o 9:00 wyleciałyśmy do Tallina, po drodze z szybką przesiadką w Warszawie. Na miejscu docelowym spotkałyśmy się z osobami z innych krajów – Wielkiej Brytanii, Finlandii, Portugalii, Węgier. Wraz z nimi pojechaliśmy autobusem do naszych gospodarzy – Annalisy i Mii.
Pierwszego dnia po przylocie zapoznałyśmy się z tutejszą kulturą. Odwiedziłyśmy szkołę, kościół oraz dom kultury, w którym miałyśmy okazję nauczyć się regionalnych, estońskich tańców.
Drugiego dnia brałyśmy udział w warsztatach artystycznych oraz uczestniczyłyśmy w leśnej grze terenowej. Na warsztatach udało nam się wykonać figurki robaków z metalowych drutów oraz bransoletki. W czasie wolnym grałyśmy wraz z dziewczynami w siatkówkę i ping-ponga.
Środa była dniem pełnym wrażeń. Mieliśmy wtedy okazję zwiedzić stolicę Estonii – Tallin. Odwiedziliśmy dwa muzea marynarki wojennej, stare miasto oraz lokalną galerię handlową.
W czwartek pojechaliśmy na farmę Jacobsonów, gdzie dowiedzieliśmy się, jak kiedyś w Estonii świętowano ostatki. Następnie pojechaliśmy do Parnawy na kręgle. Był to czas wspólnej zabawy i śmiechu.
Ostatni dzień spędziliśmy w Centrum Natury, tam poszliśmy na spacer wzdłuż wybrzeża. Mimo niesprzyjającej pogody, widoki były piękne i zapadające na długo w pamięć. Po powrocie zagraliśmy we wcześniej przygotowaną przez nas grę, otrzymaliśmy słodki poczęstunek i certyfikaty. Wieczorem, z okazji Walentynek, udałyśmy się na „playback”. Były to przezabawne występy uczniów, przeplatane z estońskimi żartami. Po powrocie wraz z dziewczynami powspominaliśmy cały pobyt.
Cały wyjazd uważamy za bardzo udany. Zawarliśmy nowe przyjaźnie, odwiedziliśmy miejsca, które pewnie nigdy nie znalazłyby się na liście naszych wakacyjnych wyjazdów. Dzięki programowi Erasmus + mieliśmy okazję poznać walory turystyczne Estonii. Wszystkim uczniom polecamy udział w wymianie uczniów i nauczycieli.
Maja Pietrzak i Natasza Klimczak