EKO – KLASA W NAPACHANIU- raport dziewiąty

0
917

Z kranu, kap, kap, kap,
w kałuży chlup, chlup, chlup,
w wannie chlap, chlap, chlap,
w parapetu puk, puk, puk.”

W miesiącu maju Eko – klasa w Napachaniu zajmowała się rolą wody w przyrodzie i jej ochroną przed zanieczyszczeniami. Na zajęciach dzieci dowiedziały się, że woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia.  To woda wzmacnia glebę i powoduje, że rosną rośliny. W niej zachodzi większość reakcji chemicznych. A jak wygląda woda? Szukając odpowiedzi na to pytanie uczniowie zbadali jej właściwości: smak, zapach i kolor. Potem zastanawiali się, co w niej pływa, a co tonie. Kolejnym odkryciem było poznanie trzech stanów skupienia wody i powiązanie ich ze zjawiskami występującymi w przyrodzie. Tak dzieci poznały obieg wody w przyrodzie. A jakie są sposoby oszczędzania wody? Oto kilka podpowiedzi: brać prysznic zamiast kąpieli w wannie, nie zmywać naczyń pod bieżącą wodą, podlewać ogrody deszczówką. Co zrobić z zanieczyszczoną wodą? Czy można ją w jakiś sposób oczyścić? Na te pytania dzieci szukały odpowiedzi w Oczyszczalni Ścieków w Bytkowie, gdzie zostały zaproszone by poznać proces biologiczny i mechaniczny oczyszczania wody. Zwiedzając oczyszczalnię uczniowie mogli zobaczyć jak zanieczyszczona woda, z naszych domów za pomocą pracy maszyn i bakterii zamienia się w wodę oczyszczoną. Wycieczka ta była doskonałą lekcją by uzmysłowić sobie jak bardzo ludzie zanieczyszczają wodę i ile pracy należy włożyć w jej oczyszczenie. Benjamin Franklin powiedział „Wartość wody doceniamy dopiero wtedy, gdy wyschnie studnia.” Uczmy się więc, już od dziecka doceniać jej wartość.

wych. Anna Olejniczak – Cichocka

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ